به طور کلی ، فعالیت واحد حراست در چهار حوزه ذیل تعریف می گردد :
- معاونت حفاظت پرسنلی
- معاونت حفاظت فیزیکی
- معاونت حفاظت اسناد
- معاونت حفاظت IT
شرح وظایف معاونت حفاظت پرسنلی :
- جلوگیری از نفوذ و توطئه عوامل بیگانه داخلی و خارجی .
- ارائه خدمات آموزشی و توجیه پرسنل در راستای حفاظت پرسنلی.
- اعلام نظر در زمینه نقل و انتقال محل جغرافیایی خدمت کارکنان دستگاه.
شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی مردم و کارکنان دستگاه
- تعیین صلاحیت پرسنل جهت تردد به اماکن دارای طبقه بندی حفاظتی .
- تعیین صلاحیت پرسنل برای انتصاب مشاغل حساس .
- تعیین صلاحیت پیمانکاران
- صدور بخشنامه و دستورالعمل در خصوص رعایت موارد امنیتی .
- شناسایی فرصت ها ، تهدید ها ، تخلفات و آسیب ها.
- شناسایی کانون های بحران و عوامل نارضایتی .
- اتخاذ لازم در راستای پیشگیری از :
الف ) بروز عوامل ایجاد نارضایتی
ب ) تشکیل کانون های بحران
ج ) دعوت و ارشاد افراد بر اساس وظایف محوله .
- دعوت و ارشاد افراد بر اساس وظایف محوله .
- ایجاد بایگانی پرسنلی به منظور تشکیل و نگهداری پرونده های حفاظتی کارکنان دستگاه .
شرح وظایف حفاظت اسناد :
- برنامه ریزی و تامین موجبات لازم در زمینه امور حفاظتی اسناد طبقه بندی شده .
- استقرار سیستم مناسب جهت حراست وحفاظت از مدارک محرمانه و مخازن سوالات .
- ایجاد بایگانی منظم موضوعی و پرسنل و تعیین چگونگی نگهداری و حراست از اسناد .
- طبقه بندی اسناد و مدارک بر حسب درجه اهمیت و حساسیت با نظر تهیه کننده سند .
- انجام اقدامات لازم در جهت جلوگیری از افشاء غیر مجاز مذاکرات و صورت جلسه ها .
- تهیه و تنظیم ، تکثیر و نسخه برداری نامه های طبقه بندی شده و دستورالعمل ها با نظر مسئول مستقیم .
- تهیه و تنظیم سیست مطمئن بایگانی ، ارسال و مراسلات و گردش اسناد .
- دریافت اسناد و مدارک محرمانه واصله از سازمان های مختلف و حراست از آنها بر اساس مقررات مربوط
- صدور کارت تردد و شناسایی پرسنل و کد نمودن آن .