منشور حقوق بیمار
مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم (ع)
محور اول: دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است. مراقبتها باید بر اساس شرایط زیر باشد:
- متناسب با شأن و منزلت انسانی و با احترام به ارزشها و اعتقادات فرهنگی و مذهبی
- بر پایه دانش روز، مبتنی بر شواهد، در اسرع وقت و در موارد اورژانس بدون توجه به تأمین هزینه ، با حفظ کیفیت و در محیطی امن و ایمن
- با احترام کامل و بدون توجه به عوامل نژادی، فرهنگی، مذهبی و نوع بیماری
- توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت و اولویتهای درمانی بیمار مناسب با زبان، سن و جنسیت
- با درنظر گرفتن حقوق گروههای آسیبپذیر شامل کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران روان، معلولان ذهنی و جسمی و بیماران بیسرپرست و بدسرپرست
- مبتنی بر هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی
- دریافت خدمات تشخیصی و درمانی و مراقبتی از کادر درمانی مجرب و دارای صلاحیت حرفه ای
- رعایت بهداشت دستها توسط کادر درمان قبل و بعد از مراقبتهای توصیه شده سازمان بهداشت جهانی
محور دوم: اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
- منشور حقوق بیمار
- شناخت اعضای تیم درمان (نام، مسئولیت و رتبه حرفهای)
- نحوه دسترسی به پزشک معالج و سایر اعضای تیم درمان
- دریافت آموزشهای ضروری جهت ادامه درمان و آگاهی از برنامههای مراقبتی در زمان بستری و پس از ترخیص
- ضوابط و مقررات بیمارستان (هزینههای قابل پیش بینی درمان اعم از خدمات درمانی و غیردرمانی، تعرفهها و بیمهها)
- آگاهی از روشهای تشخیصی درمانی، نقاط قوت و ضعف هر روش و عوارض احتمالی
محور سوم: حق انتخاب و تصمیمگیری آزادانه و آگاهانه بیمار پس از دریافت اطلاعات، باید محترم شمرده شود. محدوده انتخاب و تصمیمگیری بیمار شامل موارد زیر است:
- انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائه خدمت
- استفاده از نظر پزشک دوم به عنوان مشاور
- شرکت یا عدم شرکت در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی
- قبول یا رد روشهای تشخیصی و درمانهای پیشنهادی پس از آگاهی از عوارض احتمالی
محور چهارم: ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر حفظ حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.
- رعایت اصل رازداری در حفظ اطلاعات مربوط به بیمار توسط کادر درمان (مگر در موارد استثنا طبق قوانین کشوری)
- حفظ حریم خصوصی بیمار در کلیه مراحل تشخیص، درمان و مراقبت
- افراد مجاز برای دسترسی به اطلاعات شامل بیمار، کادر درمان، ولی یا قیم قانونی و یا افراد مجاز به حکم قانون
- همراهی یکی از والدین در کنار کودک در تمام مراحل تشخیصی و درمانی به جز در موارد خاص به تشخیص پزشک معالج و مسئول بخش
محور پنجم: دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
- بیمار حق دارد در صورت ضایع شدن حقوق خود، بدون ایجاد اخلال در روند ارائه خدمات مراقبتی و درمانی، به مقامات ذیصلاح شکایت کند.
- بیمار حق دارد از نحوه رسیدگی و نتیجه شکایت خود آگاه شود.
- خسارت ناشی از خطای ارائهکنندگان خدمت باید پس از اثبات، مطابق مقررات در کوتاهترین زمان ممکن جبران شود.