وظایف و مسئولیت ها:
- تجزیه و تحلیل موقعیت بیمار در اجتماع و خانواده- ارجاع به نهادهای حمایت گر با گزارش کامل از موقعیت بیمار
- جذب کمک های مردمی در جهت رفع مشکلات مالی بیماران نیازمند با هماهنگی مدیریت
- تشخیص نیازهای بیماران نیازمند و معرفی آنان به نهادهای حمایت گر و خیریه
- ارتباط مداوم با پذیرش واحدها و همفکری در نحوه پذیرش بیماران مراجعه کننده
- پذیرش و بستری بیماران فاقد بیمه، مدارک شناسایی و کارت ملی
- مصاحبه و اخذ اطلاعات از خانواده های بیماران جهت کمک و مساعدت به بیماران
- شناسایی افراد بی بضاعت و کسب اطلاعات از وضعیت خانوادگی در مورد وضعیت اقتصادی، اجتماعی و مالی
- رسیدگی به مسائل و مشکلات قضایی بیماران معرفی شده از طریق مراجع قضائی و انتظامی و ارائه راهنمایی های لازم
- معرفی بیماران و خانواده های بی بضاعت به نهادها از جمله کمیته امداد، بهزیستی و موسسات خیریه
- تحویل بیماران مانده در بخش ها به علل مختلف ( از قبیل نداشتن خانواده - عدم هوشیاری – مجهول الهویه بودن - معتاد بودن و ... ) به دادگستری و گرفتن مجوز از آنجا و تحویل به بهزیستی
- تصمیم در اخذ مبلغ لازم از بیماران با مطالعه پرونده ها
- شرکت فعال در دوره های کارآموزی، مهارتی و آموزشی در جهت ارتقاء معلومات و توانمندی های شغلی و بکارگیری نتایج آن در انجام وظایف محوله
- مشارکت در تحقیقات کاربردی در عرصه نظام سلامت در شغل مربوطه
- تهیه و تنظیم مدارک لازم برای استفاده از اعتبارات مالی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل و پیگیری تا دریافت وجه از کمیساریا
- تشویق نمودن بیماران به استفاده از یکی از بیمه های اجتماعی و سلامت و راهنمایی قدم به قدم آنها تا حصول نتیجه
- تشویق نیکوکاران و کارفرمایان به ایجاد مراکز خدمات اجتماعی و جذب افراد خیر جهت رسیدگی به خانواده های بی بضاعت
- تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی بهداشتی به مددجویان
- تشکیل پرونده اجتماعی برای موارد طولانی مدت
- مشاوره و ایجاد ارتباط مطلوب و سالم بین بیمار، موسسه، خانواده به منظور حل مشکل آنان
- تماس با موسسات درمانی در ارتباط با هماهنگی و کاهش مشکلات بیماران بستری و سرپایی که به درمان نیاز دارند.
- راهنمایی و هدایت بیماران جهت استفاده از خدمات بیمه ای و گسترش بیمه همگانی
- تهیه گزارش از وضعیت اقتصادی، اجتماعی بیماران و ارائه به کمیسیون های پزشکی و از کار افتادگی
- تهیه بانک اطلاعاتی در مورد منابع اجتماعی، رفاهی و پزشکی موجود در جامعه و به روز نگه داشتن این اطلاعات
- ثبت دفتری اطلاعات مربوط به بیماران سرپایی و بستری در واحد جهت ارائه عملکرد ماهیانه یا سالیانه
- پیگیری امور اجتماعی بیماران در زمان بستری و پس از ترخیص تا بهبودی کامل
- ارتباط و همکاری با NGO و سازمان های اجتماعی موجود در جامعه و استفاده از آنها به نفع بیماران و خانواده هایشان
- بازدید منزل بیماران در صورت ضرورت بنا به تشخیص مسئول واحد
- بررسی و پیگیری مسائل مربوط به کودک آزاری و وقوع جرم و جنحه در مورد کودکان مراجعه کننده به بیمارستان
- مشارکت در برنامه های کنترل و پیشگیری بحرانهای اجتماعی
- همکاری و مشارکت در بحران های طبیعی از طریق اداره مددکاری و ستاد حوادث غیر مترقبه وزارت متبوع
- پاسخگویی و اعلام نظر تخصصی درخصوص بیماران و خانواده ه ایشان به مراجع مرتبط
- پیگیری زمان ترخیص و بعد از ترخیص
- پیگیری بیماران افغانی " اتباع خارجی"
|